fredag 28 mars 2008

diskussionsuppgift 1


Vi fick i uppdrag att vi skulle skriva om något som vi lärt oss och jag har funderat på detta länge och väl. Det var svårt att komma på vilka exempel att skriva om, såsom när pappa lärde mig att slipa knivar och tälja egna funktionella smörknivar på sommaren eller när farfar lärde mig att skjuta med pil och båge. Båda dessa skulle lätt kunna fungera som exempel över något som jag lärt mig och som jag lätt skulle kunna reflektera över. Men jag skall fortsättta lite på Peters linje och reflektera över olika tekniker för att komma ihåg något.
Det var i gymnasiet då jag och några klasskamrater skulle ha en psykologitenta om olika tekniker för att rätfärdiga eller ursäkta vårat mänsliga beteende. Det var en lång lista med olika tekniker och jag kommer fortfarande ihåg många av dem på grund av sättet som vi pluggade in dem. Vi tog namnet och sen satt vi och hittade på sätt att relatera dessa tekniker till gammla talesätt, såsom "surt sa räven om rönnbären". Vilket i vår värld gick ut på att om vi som männsikor inte fick det som vi ville, som till exempel om vi inte klarade den där tentan vi pluggat som djur till och verkligen ville klara. Skulle vi misslyckas ändå så kommer vi att sitta där och ursäkta oss med att vi inte hade pluggat så att det inte var konstigt att vi inte klarade den, eller att vi inte kände för att försöka att klara den. Det finns många sätt att försöka komma ihåg olika saker, det gäller bara att hitta något som funkar för en själv.