måndag 7 april 2008

skapa eget digitalt material 1



Efter förra föreläsningen gick jag, Hanna och Jenny och satte oss på ett café för att diskutera lite om vad vi ville ta med i vårat material och vad vi ansåg viktigt att förmedla. Vi hade valt sedan tidigare att göra ett material om veganism, då många inte vet så mycket om detta och är lite skeptiska. Vilket jag också var första gången jag fick höra att Jenny skulle gå och bli kanin, som jag så fint uttryckte det. Veganer var för mig människor som är alternativa och vänster, ofta piercade och har konstiga kläder, personer som bojkottar coca cola för att det är ett storföretag. Men tji fick jag och många av mina fördomar har blivit motbevisade under tiden som jag lärt mig mer och mer om denna matkultur.
Vi beslutade oss för att skapa en instruktionsfilm som skulle kunna läggas upp på Youtube och så funderade vi även på att prata med Complex (skolans tvkanal) för att höra om det skulle vara möjligt att få sno lite av deras sändningstid och visa vår film. Vi vill använda denna film till att dels informera om vad veganism egentligen går ut på men även hur man lätt kan ersätta "vanlig" mat med veganska alternativ. Vi hade tänkt att lägga upp vår film på så sätt att först använda ett bildspel för att informera om veganism, i det kommer vi att ha fyra överrubriker som är:
  • vad det innebär att vara vegan
  • varför man väljer att bli vegan, politiska vs. etiska skäl
  • miljöaspekten
  • exempel på veganska produkter, ersättningar för mjölk, ägg, ost och kött
Efter bildspelet vill vi filma lite likt en matlagningsvideo, där vi visar hur lätt det är att laga "vanlig" mat på veganskt vis, såsom pankakor till exempel. Till detta sedan lägga ett ljudspår och en berättarröst, för att undvika burkigt tal. Vidare uppdateringar kommer.

2 kommentarer:

Jenny T sa...

Hehe, fan vilken skön bild! Ska vi använda den i materialet sen?

Lärare - Digitalt instruktionsmaterial sa...

Vad spännande detta låter! Jag ser fram emot att få följa ert arbete1